2006-11-24

Sammanfattning av mina äventyr med mobilbloggning

OK, så här var det - i min strävan att få allt att hänga ihop fick jag för mig att jag vill ha in bilder från min mobilkamera direkt i bloggen på ett smidigt och billigt sätt. Bloggers egen tjänst för detta stöder bara amerikanska telefonabbonnemang, och dessutom verkar det ännu inte finnas stöd alls i min kära Blogger beta utan bara i gamla Blogger.

Bilderna ut från mobilen med MMS
De första lösningarna jag hittade var antingen nedlusade med fult placerad reklam eller betallösningar. I sökandet upptäckte jag att jag kan skicka MMS till en e-postadress istället för en rad siffror. (Ingen aning om det går med alla operatörer. Min är en där nyligen allt rött blivit blått.) MMS till e-post? Jag har testat mot lite olika tjänster. Själva meddelandet blir ibland tillknasat, men bilden brukar komma fram.

Bilderna placeras på Internet med Flickr
Då vände jag blicken mot mitt Flickr-konto. Flickr är gratis och i princip reklamfritt (ja, om man nu bortser från att hela Flickr är en promotion av Yahoos tjänster). Och Flickr kan ta emot bilder via e-post. Jag klickade helt enkelt på att jag vill kunna ta emot bilder via e-post till mitt bildkonto och fick en e-postadress att skicka till. Den genereras automatiskt i systemet, och varje Flickrkonto kan alltså ha sin egen hemliga privata adress. Dessutom kunde jag lägga till att varje bild jag skickar via e-post automatiskt ska få taggen "mobilbild". (Det kunde lika gärna varit taggen "gurka", bara alla får samma tagg. Det visar sig nämligen användbart i nästa steg.)

När jag testade så visade det sig att Flickr struntar i om det är MMS via e-post eller riktig e-post från telefonens e-postprogram. Bilden hamnar prydligt på sidan i vilket fall som helst. Med min telefon är skillnaden att om jag skickar som MMS så krymps bilden till 640*480, medan om jag skickar som e-post så får jag bildens fulla storlek. (På köpet lyckades jag äntligen få ordning på telefonens e-postprogram. Jag tror det strulade tidigare för att det röda var lite lila i övergången till blått. För när jag nu begärde e-postinställningar på samma vis som jag gjort tidigare på operatörerns sida fick jag andra inställningar. Och de funkar bra.)

Från Flickr till Bloggers sidomeny - min favorit
På Flickr finns en funktion där man kan skapa en så kallad Badge för att få ett script som hämtar de senaste bilderna från ens Flickrkonto. Badgen kan bäddas in på vilken webbsida som helst. Dessutom kan man välja att Badgen bara ska hämta bilder med en viss tagg. Därför var det viktigt att kunna tagga mobilbilderna automatiskt. På Blogger beta finns en funktion där det är häpnadsväckande enkelt att lägga till ett script eller en html-snutt som ska visas i sidomenyn. Bara att klistra in scriptet jag hämtade från Flickr.

Resultatet blir alltså att jag kan:
  1. Ta en bild med mobilen
  2. Skicka den som MMS till Flickr
  3. Några minuter senare finns bilden som miniatyr i sidomenyn på min blogg. Vill man titta närmare på bilden klickar man på den och hamnar på min Flickrsida.
Hur smidigt som helst! Och eftersom bilder från min mobil oftast inte är några fotografiska höjdare (lindrigt sagt) är det helt OK att det bara blir miniatyrer i bloggen.

Från mobilen via Flickr rakt in som Bloggerinlägg
Det går också att skicka blogginlägg från mobilen som visas i själva huvudspalten på Blogger. Man börjar med att ställa in funktionen att skicka e-post till blogg på Flickr. Där får man välja vilken blogg man ska posta till samt hur stor bilden i inläggen ska bli. Sedan är det bara att skicka som MMS till e-post eller som vanlig e-post.

Jag hade en massa strul med den här funktionen i början. Till sist kom jag på att jag lagt in fel e-postadress i mobilen. Inte konstigt att det strular då! Nu funkar det klockrent. Enda problemet är att det inte verkar funka med svenska vokalerna åäö. Men dem kan jag säkert leva utan.

Inga kommentarer: