2007-12-07

På väg att flytta

Jag kommer att flytta härifrån till nystartade Pedagogbloggar och adressen uggleblogg.pedagogbloggar.se. På min nya adress ser det ut ungefär som det brukar göra när man just flyttat - flyttkartongerna står i en röra (jag har inte hunnit gå igenom mina gamla inlägg och se vilka som behöver redigeras) och jag har inte hunnit prova ut vilka gardiner (vilket tema) jag ska ha. Men den nya adressen finns i alla fall, och det går bra att ta en titt.

Varför flyttar jag då, efter dessa år på Blogger? Jo, det finns tre huvudskäl:
  • Eftersom Pedagogbloggar är baserad på Wordpress kan jag använda programmet BlogDesk, vilket gör det snabbare och enklare att skriva blogginlägg.
  • Jag tycker att Wordpress har mycket bättre kommentarfunktioner. Nu är jag sugen på mera interaktivitet, så då vill jag finnas på ett ställe där det är lätt att kommentera och se vem som har kommenterat.
  • Richard, som startat Pedagogbloggar, har en vision om att samla bloggande pedagoger på samma ställe för att det ska bli lätt att hitta och inspireras av varandra. Det tycker jag är en högst förtjusande tanke.
Om du som redan bloggar också börjar bli lite sugen på att flytta så ska du veta att det finns ett utmärkt importverktyg på Pedagogbloggar. Det tog mig bara ett par minuter att kopiera över 148 inlägg från Blogger. (Det enda som krånglat - men det visste jag att det skulle göra - är att Wordpress hanterar video på ett helt annorlunda sätt än Blogger. Det är därför jag behöver gå igenom alla inlägg, för just nu tror jag inte att en enda av mina filmer visas.)

Och du som inte Bloggar men alltid varit sugen på att göra det - ta en titt på Pedagogbloggar! Det är jättelätt att komma igång!

Jag kommer inte att radera något härifrån. Detta får bli ett arkiv. Kanske skriver jag här ibland även i fortsättningen, när det är Blogger-specifika saker jag vill testa. Men det mesta från mig kommer från och med nu att hamna på uggleblogg.pedagogbloggar.se. Välkommen dit!

Inga kommentarer: