2007-12-06

Sju julklappar och en önskan

Tinate har utmanat mig att skriva en önskelista. Först tänkte jag bara skolka. Den här bloggen handlar inte i första hand om mig eller vad jag önskar. Men sedan läste jag Tinate's kloka ord:
Det jag gillar med bloggens utmaning är att det synes som om bloggaren själv kan
ändra lite på reglerna. Det gillar jag!

Det gillar jag också! Därför har jag antagit utmaningen och totalt ändrat reglerna till att snarare bli sju julklappar, och sedan kommer det faktiskt en önskan också.

Utmaningen är härmed förändrad till att vara: Sju blogginlägg under året som jag hoppas ska kunna vara till glädje för andra (och alldeles speciellt för lärare!)

  1. Picnic - bildbehandling online. Lätt! Kul! Och just nu med en massa julstämplar att dekorera bilderna med.
  2. Jamendo - CreativeCommonslicensierad musik som man kan använda i sina multimediaproduktioner med gott samvete
  3. Comic Life - ett urkul program för att göra serietidningar
  4. GCast och SplashCast - två olika tjänster för att lägga upp ljud som podcast.
  5. Weebly - onlineverktyg för att bygga en webbsida.
  6. ArtRage - målarprogram med känsla av att man målar i olja. Helläckert på en smartboard, men ganska kul på vanlig skärm också.
  7. Slide - lätt och roligt sätt att göra bildspel online.
Och så över till min önskan: under 2008 hoppas jag att få läsa massor av bloggar där lärare och elever berättar om sin skolvardag och alldeles speciellt (men inte bara!) om hur de använder IT och medier i lärandet. Allra helst hoppas jag att många av bloggarna ska ligga på nystartade pedagogbloggar.se. Har man redan en blogg är det lätt att flytta den dit :-)

Jag ändrar förresten reglerna för själva utmanandet också. Härmed är alla bloggare utmanade! Bläddra igenom det du skrivit under året och välj ut dina sju favoritinlägg. Gör det för din egen skull - det är ett härligt sätt att se tillbaka på året som gått! Och gör det för dina besökares skull - lägg upp din lista i ett blogginlägg som en guide till det julgodis just du har att bjuda på.

PS. Här är fyra bubblare, som nästan kom med på listan:
  • Scrapblog - massor av färdiga mallar att dra in sina bilder i.
  • Animoto - jättekul onlinetjänst för reklamfilmsliknande bildspel.
  • Flektor - klipp film online.
  • Gizmoz - vansinnigt rolig tjänst för att göra talande avatarer.

2 kommentarer:

Tina sa...

Jag uppskattar att du tänjt på reglerna i utmaningen, vilket resulterat i julklappar och julgodis till oss lärare. Vi gillar olika digitala verktyg.Själv är jag väldigt förtjust i att du provat ut dem och dessutom på ett så förträffligt sätt, förklarar hur de fungerar. Det underlättar och nu har jag lite att pyssla med under jullovet.

Åsa K sa...

Härligt! Hoppas du får ett mysigt jullov vid datorn och att det kommer massa spännande saker att läsa i din blogg även efter jul