2007-03-13

be2evolution

Wow! Detta har jag letat efter och äntligen hittat! b2evolution är en open source-lösning för att sätta upp flera bloggar - till exempel till en skola. OK, jag hinner kanske inte testa förrän om tusen år, men vad glad jag blev!

Och Internet är en lustig plats. Det blir bara mer kantarellplockning för varje dag. b2evolution hittade jag via Elza som idag har en länk till en artikel i Teachlearning som nämner b2evolution i en bisats som ett exempel på säkrare Internetanvändning.

Jag är inte alls så säker på att jag delar premissen att det är bra för skolan att hålla ungarna borta från öppna webbtjänster - men kantarellen b2evolution plockade jag glatt i alla fall. För jag tror däremot att det är bra att ha stabila och pålitliga lösningar som inte riskerar att läggas ner om någon vecka för att lärare ska våga testa. Och hostar man själv sin bloggserver så är förhoppningsvis tillgången tryggad.

Testade länken och detta har jag aldrig varit med om förut - b2evolution tillåter inte att man länkar till dem från Blogger! De ser det som spam-länkning. Tydligen har de haft problem med att folk länkar till dem bara för att komma med i deras trackback-tjänst? Nåväl, adressen är http://b2evolution.net/. Det går för övrigt att komma dit med länkarna här ovanför också, men då får man klicka sig vidare i felmeddelandet.

Inga kommentarer: