2007-09-21

Mango - gratis språkkurser

Mango erbjuder gratis språkkurser i en lång rad språk. Det enda som krävs är att man registrerar sin e-postaddress. De språk som finns med för näravarande är spanska, tyska, franska, italienska, grekiska, ryska, mandarin, japanska samt brasiliansk portugisiska. Dessutom finns det två kurser i engelska, en för personer med spanska som modersmål och en för polska.

Varje kurs består av 100 lektioner, och varje lektion är en hörövning som sedan analyseras i en lång rad steg där man ska översätta från engelska till det valda språket. Omfattningen är totalt förbluffande -- elva språk gånger hundra lektioner gånger runt åttio steg i varje analys... det är ju närapå hundratusen sidor. Jag begriper inte hur det kan vara gratis....

Jag är vet inte hur bra det fungerar att lära sig ett språk så här. Själv känner jag ett stort behov av att få prata språket med andra när jag ska lära mig. En liten begränsning för yngre elever är också att man måste kunna engelska för att ha nytta av kurserna.

Men - i vilket fall som helt - vilken otrolig resurs för språklärare! Hundra hörövningar online som eleverna kan göra när som helt.

1 kommentar:

Christoffer sa...

Bra tips där! Jag håller själv på med en sida med gratis språkkurser...eller snarare med länkar till dessa. (Nätkurser). Ska lägga in den sidan där.

Helt otroligt egentligen vad man kan lära sig på nätet...