2007-08-09

Blogger med klient

Efter lite experimenterande tycker jag utan tvekan att Windows Live Writer segrar i jämförelse med Zoundry.

Det jag gillar är:

  • WLW hämtar mina färginställningar från Blogger.
  • WLW skriver koden lite tajtare så att jag inte får en massa onödiga extra radmatningar.
  • WLW har trevliga funktioner för att lägga på en ram på bilder

I bägge klienterna är det så att jag måste ställa in en ftp-adress för att kunna ladda upp bilder. I WLW vad det väldigt lätt. I Zoundry lyckades jag inte alls.

Bägge klienterna hittar mina kategorier utan problem.

Och fördelen med att blogga med klient?

Framför allt är det trevligare att skriva i klienten istället för att logga in och skriva i webbgränssnittet. En liten extrabonus är dessutom att med en klient kan jag skriva utkast till blogginlägg utan att vara uppkopplad. Det är bara att skriva och spara, eftersom det är ett program lokalt i min dator jag jobbar i. Nästa gång jag är ansluten till nätet kan jag skicka upp de inlägg jag skrivit.

Förresten - för bloggar som baseras på Wordpress tycker jag allra bäst om klienten BlogDesk. Den är liten och snabb och har ännu fler kul möjligheter att snabbfixa bilder precis då man skickar upp dem. Men den har inte stöd för Blogger, tyvärr.

Inga kommentarer: