2007-08-10

Memory och annat

Det finns allt fler produkter där man kan använda sina egna fotografier. Kul! Foton är till för att användas!! Fotoböcker är jag enormt förtjust i. Det kostar en del, men så mysigt det är att sitta tillsammans och titta i en bok med egna bilder.

Hos Fastlab såg jag en produkt jag inte sett tidigare - memoryspel av egna fotografier. (Lite märkligt har de lagt produkten i kategorin Kalendrar istället för Presentartiklar.) Med pack och porto hamnar priset strax under tvåhundra kronor, så det kostar ju en del. Men tänk vilket kanonspel man kan göra.

I slutet av 80-talet gjorde jag memoryspel med porträttbilder på förskolebarnen, kartong och kontaktplast. Det var en hel massa jobb, men det blev under en lång period det populäraste spelet på avdelningen.

Ett bra alternativ idag är förstås att göra spelet med utskrivna eller framkallade foton och lamineringsmaskin. Då är det lätt att lägga till nya foton om det kommer fler barn i gruppen.

Och när man börjar tänka i banorna spel, foton och lamineringsmaskin -- det finns förstås massor av spel man kan göra själv. Både sådana som existerar och hitta på helt egna.

Fastlab hör till samma företag som Colormailer som också trycker flyers och miniposters till rimliga priser. Där får man 100 respektive 20 exemplar av varje bild laserutskriven på kraftigt papper. Perfekt för inbjudningar eller för att affischera en teaterföreställning.

Andra läckra fotoprodukter är ministickers och minicards från Moo. Kanske inte lika självklart användbara i skolan, men nog kan jag komma på en och annan idé för hur de skulle kunna användas.

Inga kommentarer: